Z B12 nie ma żartów 1
Z B12 nie ma żartów

Depresja, problemy z pamięcią i koncentracją, przewlekłe zmęczenie, rwa kulszowa, bóle i zaniki nerwów, marskość wątroby – to częste objawy braku witaminy B12. Kto jest na nią szczególnie narażony? Wegetarianie, osoby po 50. r. ż., z zanikowym zapaleniem błony śluzowej żołądka, a także chorzy na celiaklię, chorobą Leśniowskiego Crohna itd.

Kobalamina, bo tak nazywana jest witamina B12, jest nam potrzebna, ale jak ją suplementować? Łykać kapsułki, czy przyjmować ją w formie zastrzyków? Naukowcy przekonują, że witamina B 12 bardzo słabo wchłania się z przewodu pokarmowego.

Jeśli ma zadziałać leczniczo, podawana jest w postaci roztworów domięśniowych lub głęboko podskórnych. Po podaniu doustnym w dawce 1 mg  dziennie, witamina B12 jest wchłaniana na drodze dyfuzji biernej, tylko w ok. 1 proc.” – pisze dr. n. biol. Henryk Stanisław Różański w artykule „Witamina B12 – doustne i pozajelitowe wzmocnienie organizmu” („Zdrowie bez leków”).

 

Dobrym rozwiązaniem wydaje się suplementacja witaminą B12 stosowaną w formie sprayu pod język, wchłaniająca się do krwi, z pominięciem układu pokarmowego. Preparat z dodatkiem chromu – wit. B12 zwiększa apetyt, to skutek uboczny jej skutecznej suplementacji, stąd dodatek chromu – oferuje brytyjska marka BetterYou. 

                                 

                                                          B12 Oral spray z BetterYou znajdziesz TU – klik.

 

Do czego potrzebna nam witamina B12?

- do wytwarzania czerwonych krwinek – dlatego powinni przyjmować ją anemicy,

- do syntezy kwasów nukleinowych,

- konwersji sprężonej homocysteiny do metioniny,

- konwersji metylotetrahydrofolianu do tetrahydrofilianu,

- prawidłowego wzrostu i rozwoju mięśni,

- wytwarzania przeciwciał.                                                         

   Czy nie brakuje ci B12?

Jak przekonuje naukowiec, osoby mające problem z niedoborem B12 miewają: zaburzenia przemiany kwasu foliowego, upośledzenie syntezy DNA, bóle i zaniki nerwów, niedowłady, marskość wątroby, nerek i serca. Cierpią na miażdżycę, zaniki pamięci, zapalenie błony śluzowej żołądka i języka, zespół zmian zwyrodnieniowych rdzenia kręgowego, zapalenie błony śluzowej żołądka z brakiem HCI, upośledzone wydzielanie enzymów.                                                                                                                                                                                                              

W „Atlasie witamin” czytamy, że niedobory B12 objawiają się zmęczeniem, osłabieniem, zaparciami.

Zmiany neurologiczne, jak drętwienie i mrowienie w stopach, to także skutek niedoboru B12.

Osoby, którym brakuje B12, szybciej wpadają w depresje, mają problem z utrzymaniem równowagi, problemy z koncentracją i zaniki pamięci.       

                                                                                           

 Kto powinien suplementować B12? 

 1. Weganie potrzebują zwiększonych dawek kobalaminy – w roślinach jej brakuje (wyjątkiem są algi spirulina i chlorella). Wegetarianie i weganie powinni regularnie przeprowadzać badania krwi na poziomwitaminy B12.

2. Ludzie po 50. r. ż., z zanikowym zapaleniem błony śluzowej żołądka, które prowadzi do zmniejszonego wydzielania kwasu solnego, które z kolei skutkuje zmniejszeniem wchłaniania wit. B12.

3. Chorzy na celiaklię i chorobę Leśniewskiego-Crohna powinni przyjmować dodatkowo dawki wit. B12.

4. O suplementacji powinny pamiętać osoby cierpiące na depresję, przewlekłe zmęczenie, mające problemy z koncentracją, a także walczące ze skutkami zwyrodnienia rdzenia kręgowego, rwą kulszową, nerwobólami stawu barkowego, nikotynizmem.

 

Komentarze do wpisu (1)

12 sierpnia 2018

zgadzam się bo doświadczyłem skutków

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl